Saturday, March 29, 2014

Menu Nasi Ayam Mudah (Simple and delicious Chicken Rice)


Resepi ini adalah untuk 2-3 orang.
This recipe is to cater for 2-3 persons.
Bahan-bahan:-
Ingredients:-
Halia sebesar ibu jari/ thumb-sized ginger
 4 ulas Bawang Putih/ 4 cloves of garlic
(Halia dan bawang putih di tumbuk/ blend ginger and garlic without water) 
3 helai daun pandan/ 3 pandan leaves
2 sudu minyak sapi atau margerin/ 2 tablespoons of ghee or margarine
2 sudu minyak masak/ 2 tablespoons of cooking oil
1/2 dada ayam yang dipotong dadu/ 1/2 chicken breasts cut into pieces
1/2 kiub ayam/ 1 teaspoon of chicken flavoured seasonings
Garam secukup rasa/ some salt to taste
3 cawan beras/ 3 cups of rice
4.5 cawan air/ 4.5 cups of water


Cara membuat/Instructions

1. Panaskan kuali dengan api yang sederhana besar.  Masukkan minyak masak dan minyak sapi, tumiskan bawang putih, halia. Masukkan juga daun pandan

1. Heat the  pan/pot over a medium heat fire. Pour in some cooking oil, ghee and pandan leaves. Next, sauté the blended garlic and ginger.


2. Kemudian masukkan dada ayam yang dipotong dadu. Tumis hingga garing atau warnanya bertukar kekuningan.
2. Next put in the diced/sliced chicken breasts, saute' till it turns brown.

 
3. Masukkan kiub ayam dan air. Biarkan sehingga ia menggelegak, akhir sekali masukkan beras. Kemudian masukkan garam secukup rasa.
3.  Sprinkle a teaspoon of chicken flavoured seasonings, next goes in the 4.5 cups of water and let it boil.  Once it is boiling, the rice goes in. Last but not least, sprinkle some salt.


4. Apabila nasi mula kering, kecilkan api dan tutup periuk dengan rapat. Biarkan nasi masak sepenuhnya selama 10 minit lagi dan nasi sudah siap untuk dimakan.
 4. As soon as the rice dries out, turn down the heat to medium small and put on the lid. Wait for approximately 10 more minutes and the rice is ready. 



Mungkin ianya kelihatan pucat, tetapi rasanya sedap!/it may look pale, but I guarantee you that it tastes delicious!




Menyediakan ayam goring untuk nasi ayam/ Preparing the fried chicken

Bahan-bahan/Ingredients
2 biji cili merah/ 2 red chili peppers
Halia bersaiz ibu jari/ Thumb sized ginger
3-4 ulas bawang putih/ 3-4 cloves of garlic
(ketiga-tiga bahan diatas di kisar kering/ all of the above ingredients need to be blended, without water)
1 sudu kecil serbuk kunyit/ 1 teaspoon of turmeric powder
Garam secukup rasa/ Salt to taste



 1. Masukkan cili merah, halia dan bawang putih yang ditumbuk/dikisar, garam secukup rasa dan satu sudu serbuk kunyit.
1. Throw it the blended ingredients, some salt and a teaspoon of turmeric powder.



2. Gaul hingga sebati/ Mixed well.


 3. Masukkan minyak secukupnya kedalam kuali dan tunggu sehingga panas. Gorengkan ayam!
3. Pre-heat the pan.Pour in lots of oil. Fry the chicken!


Bahan-bahan membuat sos cili
3-4 cili merah
3-4 ulas bawang putih
(bahan diatas di kisar)
2 sudu teh gula
Garam secukup rasa
perahkan sebiji limau kasturi atau 1/3 limau nipis
2-3 cawan air


 Ingredients for chilli sauce
3-4 red chilli peppers
3-4 cloves of garlic
( the above ingredients need to blendered without water)
2 teaspoon of sugar
some salt to taste 
some lime juice
2-3 cups of water


Cara membuat
Masukkan air kedalam periuk kecil dan panaskan periuk tersebut.
Masukkan bahan-bahan yang telah dikisar tadi, gula dan garam.
Biarkan ia mendidih atas api sederhana kecil.
Tunggu lebih kurang 8-10 minit sehingga air bertukar sedikit pekat
Sebaik ia mula pekat, tutup api dan perahkan sedikit jus limau kasturi.


Preparing the chili sauce

Pour some water and heat the pan.
 Put in the blended ingredients, sugar and salt
Let it simmer over medium heat.
Wait for approximately 8-10 minutes till the sauce thickens a little bit.
Once it thickens, turn off the heat and squeeze some lime juice.




Bahan-bahan sup ayam
 2-3 keping dada ayam atau mana-mana bahagian  ayam yang anda minati
2-3 biji kentang
3-4 ulas bawang putih (di tumbuk/dikisar kering)
Halia sebesar ibu jari (ditumbuk/dikisar kering)
1-2 sudu serbuk rempah sup
Daun sup
Daun bawang
Garam secukup rasa
Gula secukut rasa


Ingredients for Chicken soup
 2-3 pieces of  chicken breasts or any preferred chicken parts
2-3 potatoes
3- 4 cloves of garlic (needs to be blendered without water)
Thumb sized ginger (needs to be blendered without water)
 Cilantro leaves
Spring onions
Salt to taste
Sugar


 Cara menyediakan sup ayam
Panaskan periuk bersaiz medium. Masukkan 4-5 cawan air.
Masukkan bahan yang dikisar, ayam dan kentang yang di potong dadu.
Biarkan sup menggelegak dalam 10-15 minit sehingga ayam dan kentang betul-betul masak.
Masukkan hirisan daun sup dan daun bawang.
Tunggu selama 5 minit lagi dan tutupkan api.
Sup siap untuk dihidangkan




Preparing the chicken soup
Heat a medium-sized pot over a medium heat. Pour in 4-5 cups of water.
Put in the blendered ingredients and throw in the chicken breasts.
Next, the diced potatoes goes in and let it simmer for approximately 10-15 minutes till the chicken and potatoes are tender.
Sprinkle some salt and sugar.
Throw in some cilantro and spring onions.
Wait for another 5 minutes and turn off the heat, the soup is ready to be served.





Juga, potong timun dan tomato.


Also,
Slice some cucumber and tomatoes


Selamat mencuba dan menjamu selera!

Wallah! Enjoy your comlete meal of chicken rice!






Resepi oleh ibu saya, Puan Poinah,
 ditulis oleh Michael Rose.

This recipe' is from my lovely Mother, Mdm Poinah.
Written by Michael Rose

 
Michael Rose 
All Rights Reserved 2014








Thursday, September 26, 2013

Tentang jodoh itu...semua tentang wanita..


Waktu saya membujang dahulu itu agak lama, umur saya sudah mendekati lewat 30-an. Sudah pasti selama saya membujang itu menjadikan saya seorang yang sangat matang dalam urusan hati. Selama saya membujang juga membuatkan saya sentiasa tertanya-tanya tentang norma-norma kaedah wanita yang lambat berkahwin mencari pasangan hidup (yang saya selalu dengar dan baca dari kawan-kawan, masyarakat dan media). Norma-norma yang saya anggap mitos itu adalah seperti berikut:-

1. Wanita HARUSLAH MENCARI jodoh.
2. Wanita SEPATUTNYA MENCANTIKKAN DIRI SECANTIK-CANTIKNYA.
3. Wanita HARUSLAH melibatkan diri didalam acara SOSIAL, beramah mesra.
4. Wanita SEPATUTNYA JANGAN DEMAND tinggi sangat.


Mengapa saya memandang kesemua 5 perkara diatas sebagai MITOS?

Ini kerana semasa saya masih bujang, saya sentiasa yakin dengan pegangan prinsip saya tentang pertemuan jodoh. Prinsip saya adalah :-


1. Jodoh itu bukan dicari, tapi DITEMUKAN OLEH ALLAH SWT;
Bagaimana ditemukan? Nah! itu kuasa Allah yang Maha Mengetahui harus bagaimana kita ditemukan. Kemungkinan sewaktu membeli sayur di pasar malam, membeli komputer riba di kedai, melalui rakan, di klinik semasa muka kelihatan seperti ' jangan ganggu aku, aku mungkin boleh makan orang jika aku diganggu'..

Pertemuan bukan sahaja pertemuan fizikal, tetapi kesesuaian jiwa. Mungkin kita ditemukan dengan lelaki yang lengkap dari segenap sudut, tetapi tidak mempunyai 'X' factor' yang dapat menambat hati kita. Bagaimana kita tahu hati kita telah tertambat? Hati SELALU TENANG bila teringatkan sidia, hati selalu rindu.

2. Wanita memang suka kepada kecantikan tetapi CANTIK YANG BAGAIMANA?
Make-up, botox, segala krim muka yang boleh mencerahkan atau melicinkan atau menggebukan segala kulit dibadan kita  untuk siapa sebenarnya?

Saya akui saya juga suka ber make-up, tetapi sekadar tipis cukup untuk saya tidak kelihatan sugul atau tidak bermaya. Maksud saya, jika kita beriya-iya mencantikkan itu dan ini di badan kita ini, kita sebenarnya ingin menarik lelaki yang bagaimana? Penatlah macam ni, kalau lelaki yang tertarik kepada kita hanya sekadar kecantikkan fizikal. Takkan lah selepas berumahtangga, kita perlu bermake-up 24 jam?. Kita ni manusia biasa, ada kalanya rajin mencantikkan diri, ada kalanya malas.

Saya sentiasa yakin yang jodoh saya menerima saya apa adanya selepas menikah. Buktinya walaupun gigi saya jarang, suami saya tidak mengendahkan kekurangan itu. malah hanya fokus kepada kelebihan dan kebaikan saya.

Saya pastikan diri saya KELIHATAN KEMAS DAN TIDAK SUGUL. Itu yang  paling penting.

Sangat menggelikan hati apabila orang sentiasa mengatakan dialog purba seperti berikut ' kalau tak melawa, nanti laki lari'.

Pertama sekali, sisuami tu adakah sekacak Keanu Reeves? Setegap si Bratt Pitt? Yang saya tahu ramai lelaki diluar sana yang seiras watak lelaki utama didalam kartun The Flinstones!

Bagaimana si isteri hendak kelihatan seperti Angelina Jolie jika si isteri perlu bekerja, melakukan segala kerja rumah, menjaga anak dan sebagainya?

Kita adalah seperti pasangan kita!

Jika kita pentingkan kekemasan pada ketrampilan, sudah pasti si isteri akan ikut sama. Ini adalah kerana lelaki sebagai imam keluarga harus MEMIMPIN MELALUI TELADAN.


3. Saya yakin tidak perlu berSOSIAL untuk bertemu jodoh.
 Saya memang tidak berapa gemar dengan menghadirkan diri dimajlis-majlis keramaian, melepak dengan kawan-kawan di kopitiam, bertanya situ sini untuk mendapatkan informasi tentang mendapatkan jodoh. Oleh sebab itulah saya suka terus balik kerumah selepas waktu kerja, kemudian buat kerja rumah dan bawa ibu saya berjalan-jalan. Pendek kata saya hanya meluangkan masa untuk keluarga saya. Kalau orang yang kolot dan tidak percaya dengan Kekuasaan Allah pasti mengatakan ' kalau tak bersosial, mancammana orang nak kenal?'

Buktinya, saya di kenalkan dengan jodoh saya tanpa perlu saya menayangkan diri saya di majlis-majlis keramaian.

Apa yang ingin saya tekan kan disini ialah, jika kita mahukan pasangan kita itu seorang yang stabil dari segi personalitinya, iaitu seorang yang mementingkan keluarga, yang tidak suka membuang masa di kopitiam atau digerai mamak, maka KITA HARUSLAH MENJADI SEPERTI ITU DAHULU.

Jika kita mahukans seseorang yang stabil dari segi ekonominya, kita haruslah pandai menjaga urusan kewangan kita. Barulah secocok.


Pintu pertemuan itu di tangan Allah, tidak perlu bertanya BILA atau BAGAIMANA, yang penting TERUSKAN BERDOA DAN IA PASTI DATANG!.


4. Wanita perlu DEMAND TINGGI!

Ini yang saya paling suka. Demand bermaksud meminta atau berkehendakkan. Ini kerana kita haruslah 'detail' dalam menulis dan mendoakan ciri-ciri pasangan yang kita inginkan. Yang menggelikan hati saya, semasa berdoa bertemu jodoh, saya tidak pernah berdoa tentang 'jodoh yang tinggal di Malaysia', sebab itulah saya berkahwin dengan warganegara Singapura!! Saya nasihatkan anda semua doakan dengan 'detail' ya!

Tetapi ingat, jika kita ada 10 ciri-ciri yang kita inginkan, SIFAT-SIFAT YANG KITA INGINKAN HARUS ADA PADA DIRI KITA TERLEBIH DAHULU!

Maksudnya, jika kita inginkan lelaki terhormat, kita harus menjadi wanita terhormat dahulu;
Jika kita inginkan lelaki yang soleh, kita harus menjadi wanita solehah dahulu;
Jika inginkan lelaki yang menyayangi keluarga, kita haruslah menjadi seorang yang menyayangi keluarga;
Jika kita inginkan lelaki yang pemurah, kita haruslah jadi pemurah terlebih dahulu .


Akhir sekali, soal jodoh itu  PERLU DIGEMBIRAKAN. Bergembiralah, ini kerana jika anda SENTIASA BERDOA TANPA PUTUS, MENDEKATKAN DIRI PADA ALLAH SWT, YAKIN lah yang JODOH PASTI DATANG!

Aamin Ya Waddud...


by Michael Rose
All Rights Reserved 2013
















!












Wednesday, July 24, 2013

I put my wholehearted trust in Allah and I found my soul-mate! Alhamdulillah..



Just two years ago I was broken-hearted as my ex-boyfriend left me due to some ridiculous reasons. It took me just a few months to get over him as I found myself clinging and holding to Allah's rope so very tightly. I turned to Allah, repented and I cried my heart out to Him.


I continuously prayed and begged Allah to heal my heart. My daily routine would be praying and reciting Al-Quran. Also, I've read a lot of Islamic Motivational and Inspirational books.

Immediately after my boyfriend left me, I became a different person. A person I should be which is a servant of Allah and not a servant of love to Allah's creation. I found out a new realm of feeling in love with Allah, The Creator of Heaven and Earth. I put my whole-hearted trust in Him that someday I will find the love of my life, a soul-mate, a husband whose heart yearns for Allah's love.

I found my true self and most of all I became who I am today. The heart-breaking experience has taught me the meaning of humility, patience and perseverance.

After 10 months of continuous prayers and faith coupled with a never give-up attitude in meeting my soulmate, a new friend introduced me to his brother in Islam which happens to be his good friend . I was introduced to Mr. Shah and we get along very well from there. Of course along the way, we did encounter some misunderstandings and  we thought that things might not work out. In 3 months of getting to know each other, we got engaged. Subsequently after 3 months being engaged, we got married.

In the journey of finding my soul-mate, I have learned a few important things in life :-

1. Plead, cry, beg and ask only from Allah The Creator of the heavens and earth; the heart heals faster;

2. Carry out your obligations as a Muslim well if you want to meet the right person or soul-mate;

3. Put your whole-hearted trust in Allah that He will bring you your soul-mate; keep-on believing and trusting Allah unconditionally;

4. A soul-mate is not to be found, but rather will be brought to you by Allah when you least expected;

5. No Coupling! Stop having a boyfriend and girlfriend relationship if you really looking for a respectable and loving husband or wife;

6. You don't have to hang out at cafes, events, parties to find your soul-mate. Remember, Allah will bring him or her to you and you will never know how, when and where you will meet. Allah knows best.

7. Be the person you want to spend the rest of your life with. You want a respectable spouse? Be one.

8.Be firm in expressing your intention of getting married in the event you have met the potential spouse.

9. Our true soul-mate will never give-up on us during rocky moments.


The results of adhering to the above have made me one of the happiest wives in this world as I am married to a very loving, generous, caring, understanding and most of all, a God-conscious person who loves Allah and knows his responsibilities well. Nothing can substitute the feeling of being in love with my husband after our wedding.


Yes we may not marry the person who we thought we are crazily in love with. We may think that we will die if we do not marry our boyfriends or girlfriends. But remember this:-

Be an obedient servant and love Allah with all your heart,
Then Allah will bring you His obedient servant to be your soul-mate who
loves you with all his/her heart.....



by Michael Rose
All Rights Reserved 2013.











Monday, July 15, 2013

My wedding, akhirnya aku bertemu jodoh, Alhamdulillah!


I just got married to a wonderful guy! I am so blessed to be married to him, he is a good Muslim, kind-hearted and he is my mamat handsome!

right after akad nikah..
 
myself and my mum

myself, my mum and my twin sis..

say cheese! hiasan saya buat sendiri kerana inginkan sentuhan sendiri!



with my students!

the flower girl!
hehehe...
in singapore...
the love of my life..
smile!
tengah nak nyanyi, kat sebelah tu cikgunya..

Pahlawan melayu bertemu puteri bollywood! (perasan)

Tuesday, April 9, 2013

Ujian saringan HIV untuk kebenaran berkahwin tidaklah serumit yang disangkakan..



Saya bersama ibu saya ke Pejabat Agama Islam Daerah untuk mendapatkan maklumat yang lebih jelas tentang prosedur mendapatkan kebenaran berkahwin. Diantara persoalan saya ialah tentang menjalani ujian saringan HIV. Saya sangat menghargai penjelasan seorang pekerja wanita dikaunter yang telah bersungguh-sungguh memberikan jawapan kepada persoalan saya. Tetapi, pekerja wanita itu memberitahu saya lebih baik saya pergi ke klinik kerajaan secepat yang mungkin.Ini kerana mungkin akan memakan masa yang lama untuk mendapatkan giliran diuji darah untuk tujuan mendapatkan kebenaran kahwin. Tiba-tiba saya jadi panik.

Saya dan ibu pun bergegas ke klinik kerajaan yang berhampiran. Setibanya di Klinik kerajaan di Seksyen 7, Shah Alam, saya terus ke tingkat 1 dan mendapatkan borang, kemudian saya menulis nama saya di kaunter di tingkat 1 itu.

Seterusnya, saya ke tingkat bawah dan mendapatkan nombor giliran. Lebih kuraang 15 minit, saya ke kaunter pendaftaran dan membuat bayaran sebanyak RM1 sahaja.

Kemudian, saya ke Kaunter B dan menyerahkan borang saya. Lebih kurang 20 minit kemudian saya di panggil dan di suruh masuk ke sebuah bilik dan darah saya diambil. Jangan takut, bukannya di suntik, hanya cucukan kecil di jari. Pheww....rupanya sekejap sahaja proses nya.

Dalam masa 30 minit lagi, baru nama saya dipanggil dan salinan borang ujian saringan di kembalikan kepada saya. Agak melucukan kerana saya terpinga-pinga sambil bertanya kepada Jururawat yang memberikan saya borang tersebut ' ini sahaja ke kak? dimana keputusannya?'. Jururawat itu tersenyum sambil berkata 'itu sahaja, kamu boleh lampirkan salinan tersebut semasa membuat permohonan, kamu sudah boleh balik'....dengan masih terpinga-pinga, saya dan ibu berlalu pergi.

Pengalaman menjalani ujian saringan HIV tidaklah menakutkan dan merumitkan. Malah para pekerja di klinik kerajaan di seksyen 7 itu semuanya ramah dan mesra. Membuatkan saya tidak berasa tertekan :-)


Jika anda ingin menjalani ujian saringan HIV, bolehlah ke klinik tersebut.







Monday, February 25, 2013