Thursday, July 28, 2016

Nak temu jodoh? Mulakan dengan mengemas rumah....


Mengemas rumah adalah satu tanggungjawab kita sebagai seorang manusia. Bagaimana mungkin kita akan ditemukan dengan jodoh jika bilik tidur kita bersepah dan hanya dikemas seminggu sekali? Lebih teruk lagi, berbau busuk.

Mulakan dengan rajin mengemas bilik tidur dan bilik mandi selalu. Kemudian ruang tamu dan dapur. Kebersihan adalah separuh dari iman.

Apa itu iman?

Iman adalah percaya dengan yakin kepada Allah. Kita yakin yang Allah sedang memerhati dan Allah akan membalas segala tindakan kita. Apabila rumah bersih, barulah ada keselesaan, bila sudah selesa, kita akan rajin beribadah. Bila rajin beribadah, barulah kita rajin berdoa, apabila rajin berdoa, YAKIN Allah akan makbulkan. Barulah Jodoh kita akan menuju kita mengikut GPS yang betul.

Ada kata-kata yang menggelikan hati dimana lelaki-lelaki bujang mengatakan bila sudah berumahtangga nanti, isteri akan menjaga rumah dan makan minum mereka. Bagaimana mungkin akan mendapat isteri yang rajin dan disiplin mengemas rumah jika lelaki tersebut mengemas bilik 3 bulan sekali? Orang pembersih pasti tertarik dengan orang pembersih. Jika ada yang sebaliknya, kemungkinan besar salah seorang memang mahu berubah untuk menjadi pembersih kerana penat menjadi pengotor.


Pendek kata, Jodoh akan datang bila kita betul-betul bersedia.

Kita tidak akan tahu bila dan dimana akan ditemukan. Tetapi yang pasti, sebaik sebelum dipertemukan dengan JODOH kita, kita sudah menjadi rajin mengemas, suka menolong orang dalam kesusahan, sentiasa bersedekah, selalu senyum, berbuat baik pada ibu bapa dan keluarga. Mengambil berat akan orang disekeliling kita dan sebagainya.


Allah memerhati samada kita bersedia atau tidak untuk menggalas tanggungjawab besar dalam hidup kita iaitu membina keluarga dan membawa mereka ke Jannah bersama-sama.

Oleh itu, Jom mula kemas rumah!


No comments:

Post a Comment