Wednesday, April 11, 2012

Tip untuk memulihkan hati yang sedih

Pernahkah anda mengalami kesedihan yang amat dasyat sehinggakan badan berasa longlai, minda berhenti berfikir, hati terasa seperti ditusuk seribu duri, bahu tidak terangkat dan pandangan anda terhadap dunia terus gelap gelita? 

Apabila kita kehilangan orang yang tersayang, orang yang amat dicintai ataupun kehilangan sesuatu yang amat di hargai merasakan dunia dan masa seakan-akan berhenti. 

Kita jadi hilang.
Kita jadi kaku.
Kita membenci dunia, tidak mahu berkerja, tidak mahu berkawan dengan sesiapa.

Didalam entri kali ini, saya ingin berkongsi tip-tip bagaimana untuk keluar dari kesedihan dan pulihkan hati anda. Tip-tip ini sangat mujarab jika kita bersungguh-sungguh ingin hati kita pulih malah lebih gembira dari sebelum dilanda kesedihan yang kita  sedang alami.

Mari ikuti tip-tip ini:-

1.Beri makanan pada roh anda dengan Solat bertubi-tubi, Berdoa tanpa henti, membaca Al-Quran sehingga muka rasa kebas dan lenguh gusi.

Misi anda adalah untuk MEMULIHKAN HATI. Bukan meratap, meraung atau merayu-rayu sehingga separuh gila. Hanya dengan hati yang cepat pulih, kita boleh memulakan dan menjalani hidup bahagia seperti sediakala. Ingat, apabila kita meratap dan merana, kita juga menyeret keluarga kita didalam alam kesedihan kita.

Untuk hati cepat pulih, mulakan dengan terus BERLARI KEARAH ALLAH S.W.T

Minta tolong kepadaNya dengan dirikan solat dengan sepenuh jiwa dan raga, mulakan dengan solat Taubat meminta ampun setiap pagi dan petang, siang dan malam.Apabila ditimpa sesuatu kejadian yang menyedihkan seperti putus cinta, berdoa bersungguh-sungguh supaya diberikan petunjuk oleh Allah.

Mungkin anda akan bertanya apa kena mengena bertaubat dengan ujian yang menimpa kita? Kita diuji kerana untuk membasuh dosa-dosa kita, untuk mengingatkan kita yang kemungkinan besar kita telah lalai, leka atau jauh dari Allah. Hanya dengan meminta ampun dan bertaubat bersungguh-sungguh, pintu kebahagian dan rezeki akan mula terbuka sedikit demi sedikit dan menjadi lebih hebat dan besar akhirnya.



2. Berhenti merintih, merayu dan merungut kepada orang lain.

Kita hanya patut merintih, merayu dan merungut pada Pencipta kita, Allah subhanawataala.
Jika kita merayu, merintih dan merungut pada orang atau erti kata lain makhluk Allah, yang kita akan pasti dapat hanyalah kekeliruan, kebencian, kepenatan dan kecelaruan minda. Ini adalah kerana memandangkan anda masih didalam keadaan terkejut apabila ditimpa masalah yang tidak disangka-sangka seperti ditinggalkan orang yang anda sayangi tanpa sebab yang kukuh, anda memerlukan ketenangan hati dan minda jika anda ingin pulihkan hati anda. 

Caranya HANYA bercakap-cakap, merintih dan menangis kepada Allah. Mungkin anda akan bertanya bagaimana nak bercakap-cakap dengan Allah? Kita asyik bertanya tetapi tidak mendapt jawapannya. Masalahnya kita bertanya pada saluran yang salah, oleh itu bertanyalah pada saluran yang betul iaitu Allah. Selepas anda bertanya Allah, Dia akan memberikan jawapan dalam bentuk ketenangan hati. Setelah beberapa waktu bertanya dan menunggu jawapan dari Allah, hati kita akan menjadi tenang dan minda tidak lagi bercelaru.

Jangan sekali-kali kita menyalahkan sesiapa. Jika kita berbat demikian, kita akan mula meratap, kecewa dan akhirnya membenci hidup ini dan harapan mula mati. Jika dibiarkan, jiwa kita akan mati dan kita hilang didalam kesedihan, maka Syaitan memenangi pertarungan tanpa bertanding kerana kita tidak mahu meneruskan hidup ini.

Satu lagi yang amat penting, BERHENTI aktif dilaman sosial! Tinggalkan dunia online! Anda akan berasa lebih bahagia dan mudah untuk memulihkan hati anda, ini kerana anda HANYA FOKUS kepada PEMULIHAN HATI anda, bukan kepada cerita-cerita orang lain.


3. Bersyukur yang anda masih bernafas, masih boleh bergerak dan berfikir.

Allah s.w.t yang memberikan anda kehidupan. Setiap nafas, setiap denyutan jantung dan aliran darah, setiap organ didalam badan anda adalah milik Allah. Jangan kerana impian anda musnah untuk mengahwini seseorang, anda dengan sengaja terjun didalam kesedihan dan membiarkan diri anda disitu. 

Sebagai contoh, anda meratapi keadaan anda kerana ditinggalkan seseorang. Seharusnya anda bersyukur dan berterima kasih kepada orang yang meninggalkan anda kerana rupa-rupanya Allah telah menyediakan jodoh yang jauh lebih hebat, lebih sesuai, sepadan, secocok dan sekufu dengan anda.

Anda mempunyai keluarga yang penyanyang dan menyokong anda didalam apa jua yang anda lalui. Hargailah orang-orang dikeliling anda dengan berusaha untuk keluar dari kesedihan. Hentikan sifat mementingkan diri sendiri. Jika anda berterusan menangis, percayalah ibu bapa dan adik-beradik anda juga menangis sama. 


4. Baca buku motivasi, ilmu Islam dan inspirasi.

Cari buku-buku dan bacalah tanpa henti. Penuhkan minda dan hati anda dengan setiap perkataan yang membuatkan hati anda bergetar dan hidup. 

Baca buku-buku yang membina dan memberi inspirasi. Baca buku-buku tentang perjuangan, kejayaan dan kebangkitan dari kesengsaraan dan kegagalan.

Jangan biarkan hati dan minda anda dipenuhi dengan persoalan ' kalaulah aku begini dan begitu, kalaulah aku buat ini dan buat itu....' pasti ini takkan berlaku....Percayalah persoalan sebegini akan membuat kita lebih gila dan meracau.


Jauhi buku-buku kisah cinta yang tidak kesampaian dan mendengar lagu-lagu yang meratapi kehilangan, kesedihan. Ini hanya akan merobek luka dihati anda dan menjadi lebih parah, berlaku pendarahan yang amat dasyat lagi.

 Ingat, misi kita adalah supaya HATI KITA PULIH SEPENUHNYA.

Hanya dengan membaca, minda anda akan berterusan menjana pengharapan dan kebahagiaan. 


5. Bersedekah dan terus bersedekah

Percayalah, bersedekah akan memberikan kita satu kepuasan tanpa kita sedari. Mungkin akan ada yang bertanya, dah lah dalam kesedihan, duit pulak harus disedekahkan, lebih sedih dibuatnya.

Anda silap. Dengan bersedekah, anda membersihkan jiwa anda. Bila hati dah jiwa semakin bersih, mudah untuk kegembiraan dan kebahagiaan hinggap dihati anda.


PERINGATAN!
Hati anda akan pulih mengikut KESUNGGUHAN ANDA, usaha kesungguhan yang separuh hati akan memberikan hasil pemulihan yang separuh juga. Usaha kesungguhan yang sepenuh jiwa dan raga akan menjanjikan kesembuhan dan pemulihan hati yang TOTAL, InsyaAllah anda akan berjaya.


Ayuh, hati anda boleh dipulihkan dan anda boleh berubah menjadi manusia yang disayangi Allah dan dihormati oleh orang disekeliling anda.

Jadilah cahaya yang terang dan cantik, jadilah udara yang nyaman dan bersih. Pulihkan hati anda dan segala-galanya akan pulih bersama, InsyaAllah....




Hakmilik Terpelihara Rosita Arman Michael 2012






4 comments:

  1. Thanks for the tips.. sangat berguna. - Zak

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks for reading...you're welcome..semoga kita sama-sama mengikuti dan terkesan dari tip-tip ini...

      Delete